Ansök om- och registrera LEI

Företag som handlar med aktier, obligationer eller använder sig av finansiella verktyg - FX Forward, FX Swap eller exempelvis ETF - har klara regler att förhålla sig till. Ett regelverk som kallas MiFIR/MiFID2 och som finns för att se till att en schysst och rättvis handel bedrivs globalt. För att exempelvis Finansinspektionen och andra myndigheter ska kunna kontrollera att alla regler och lagar följs samt för att kunna ingripa vid oegentligheter som vid exempelvis marknadsmissbruk. Detta gör man genom att följa bankernas transaktionshistorik.

För att denna i sin tur ska vara så relevant och så informativ som möjligt så har man utvecklat ett system som innebär att alla företag som sysslar med global handel med aktier, obligationer eller använder sig av de finansiella verktyg vi ovan gick igenom måste verifiera sig.

Detta sker genom att man vid varje affärshändelse använder sig av en 20-siffrig alfanumerisk kod som fungerar som ett digitalt fingeravtryck. Varje LEI-kod - som siffrorna i koden kallas - är unik och går endast att använda en gång och av ett företag. Ingen annan kan alltså får tillgång till någon annans LEI-kod och det är just detta som gör det hela så pass unikt och säkert som det är.

Det här kraftfulla verktyget har skapat en säkrare, tryggare och mer rättvis handel på värdepappersmarknaden och det hela har fallit så väl ut att man kommit att inkludera fler inom vilka som måste använda sig av LEI.

Så här kan du registrera LEI

Numera så måste även enskilda företag som omsätter över tre miljoner kronor/år samt juridiska personer som handlar med derivat - FX Forward, FX Swap, IRS, Futures och Options registrera LEI och anslutna sig till det gällande regelverket som finns globalt. De utökade kraven på att dessa företag/ juridiska personer ska registrera LEI infördes den 3:e Januari i år. Är du “drabbad” så är det alltså dags att agera, ansöka om- och registrera LEI för att även fortsatt kunna vara verksam inom handel på den globala värdepappersmarknaden. Vi tänkte, via några punkter, gå igenom lite kring vad detta innebär samt förhoppningsvis kunna ge svar på några vanliga frågor.

  • Registrera LEI: Du kan antingen registrerar LEI genom att gå via din bank och låta den förmedla kontakten. Eller också så går du direkt till källan genom att ansöka om LEI på en av de alla webbtjänster som finns - så kallade LOU:s. Dessa är sanktionerade och godkända av LEI ROC som är det övergripande organet för systemet
  • Kostnaden Variera och beror på varifrån du ansöker om och registrerar LEI. Normalt är att du till en början betalar en avgift - säg kanske 800 kronor - och därefter betalar samma summa varje år för att förlänga ditt avtal. Det brukar vara ett upplägg som passar alla parter.
  • När får man sina LEI-koder? Efter att en ansökan genomförts och en betalning skett så brukar det ta mellan 1-4 arbetsdagar innan man kan börja använda de LEI-koder man registrerat sig för.
30 apr 2018

TEKNIKGUIDE FÖR FÖRETAG

På lur.nu skriver vi om allt som har med teknik och företagande att göra. Få hjälp med att välja rätt teknisk utrustning som mobiler, surfplattor, datorer med mera för att ta din verksamhet till nya höjder.