Kan den autonoma bilen snart bli standard?

Vi har alla sett den klassiska scenen under Julafton där Janne Långben sätter sig för att äta frukost med Kalle Anka och Musse Pigg i husvagnen som rullar efter bilen. Bilen i fråga som får Musse Pigg att utbrista - vem är det som kör egentligen? - och där Långben, efter viss betänketid, inser att det är hans uppgift att säkert ratta fram ekipaget längs den smala bergvägen. Hade det varit i nutid - eller åtminstone inom en väldigt snar framtid - så hade Långben kunnat luta sig tillbaka, tagit ett bett av sin croissant och sköljt ner denna med lite kaffe. Där hade bilen i fråga kunnat styra sig själv.

Den autonoma bilen är nämligen så sakteliga på gång att ta sig in på marknaden och det skulle - naturligtvis - innebära en stor förändring. Det är bara att tänka efter hur en förarlös bil - som styrs via ett avancerat datasystem där sensorer känner av andra bilar och där tekniken LIDAR - en laser i 3-D som känner av närvaro på centimeternivå - kan användas. Du har snarare en app än en bil och du kan boka in vilken resa som helst - vart som helst. Och; under bilfärden så kan du göra exakt vad du vill - jobba, äta frukost, sitta och läsa en bok och så vidare. Det här skapar bekvämlighet och det ger ett enklare liv.

Allt detta har gått fortare än väntat; Google har i flera år haft förarlösa bilar ute på marknaden, Volvo och Ford siktar på att 2021 ha förarlösa bilar ute i handeln och då det gäller BMW så har man intensifierat sitt arbete genom ett arbete med Intel. Det går framåt - och det går fort; men är det säkert?

Vilka fördelar finns med förarlösa bilar?

Det talande i sammanhanget är inte att din bekvämlighet är den största fördelen. Det finns andra som är än mer tilltalande och här följer några exempel:

  • Städerna förändras. Bilarna kommer att bli allt färre och det i sin tur kommer att förändra städerna och göra dessa mer tillmötesgående. I Stockholm så skulle trängseln minska och de ytor som det stora antalet parkeringsplatser tar upp skulle kunna användas till annat. Jämför denna förändring med då man gick över från häst och vagn till bil ungefär. Miljön i Stockholm skulle bli betydligt bättre som en följd av den minskade trafiken och all tomgångskörning.
  • Effektivare resor. Hur ofta används bilen i vardagen? En siffra som är anmärkningsvärd är att den normala bilen i en normal familj står parkerad 95% av tiden. En ganska onödig utgift sett ur den aspekten. Kommer ett system med självgående bilar igång på allvar så skulle bilen - som vi beskrev lite vagt ovan - kunna vara i din telefon och via en app. De förarlösa bilarna skulle hela tiden vara i omlopp och kunna planera sin körscheman utifrån alla beställningar som görs via appar i telefonen. Här skulle man även kunna synkronisera resenärer och därigenom ytterligare minska på trafiken. Om du och fyra grannar ska åt samma håll - varför inte åka tillsammans? En autonom bil parar ihop beställningarna och kan köra utan att det påverkar tiden nämnvärt - där är det snarare så att den blir kortare.
  • Säkrare körning. Den mänskliga faktorn i kombination med stress är den stora boven till trafikolyckor. Lägger man till alkohol, brist på sömn, dålig syn och sikt och allmänt dålig dagsform så har vi några ytterligare förklaringar till varför man krockar i Sverige, i världen och i Stockholm. Allt detta försvinner och detta med en logisk förklaring: en dator blir aldrig trött, blir aldrig sugen på en öl eller känner för att gasa och tävla mot en annan trafikant. Riskerna minimeras och vägarna blir säkrare. Den förarlösa bilen kan innebära en revolution och vara det slutliga steget mot att nå den nollvision som finns i Sverige.

bilar på rad

Till dess - besök en trafikskola i Stockholm

Framtiden är här, men det kommer säkerligen att dröja innan den fullt ut är implementerad i vår vardag. Den förarlösa bilen kommer inte att bli billig och det kommer säkerligen att ta tid innan folk i gemen ser detta som det bästa alternativet. Tyvärr, ska tilläggas. Nollvisionen som vi nämnde ska vi dock spinna vidare på. Är du en säker bilförare, kommer du ihåg allt från din förarutbildning, rinner trafikreglerna fram och sitter som berget? Tveksamt.

Ställer vi en annan fråga i form av om du skulle låta din 18-åring ge sig ut i trafiken i Stockholms så skulle du förmodligen vara ganska skeptisk. Åtminstone inte utan att ha anmält hen till en trafikskola. Just en trafikskola och den gedigna utbildningen man får där gör stor skillnad och är egentligen det enda sättet att ens närma sig nollvisionen på ett realistiskt sätt.

En trafikskola ger djupinlärning om risker, om trafikregler och om hur man på ett säkert sätt närmar sig olika situationer med bil. Vi skulle säga att en trafikskola är den bästa vägen till körkort och kanske skulle den behöva bli standard i Stockholm bland yngre människor - av den enkla anledningen att det skulle ge en säkrare stad rent trafikmässigt.

25 jun 2019

TEKNIKGUIDE FÖR FÖRETAG

På lur.nu skriver vi om allt som har med teknik och företagande att göra. Få hjälp med att välja rätt teknisk utrustning som mobiler, surfplattor, datorer med mera för att ta din verksamhet till nya höjder.