Oavsett sammanhang så köer alltid enerverande och energislukande. Att stå längst bak i en kö och ha bråttom någonstans skapar frustration och det kan leda till väldig irritation - för alla; från dig och de som står framför till tjejen som står i kassan/biljettluckan/receptionen. Det finns heller inte så mycket att göra. Själva principen med ett kösystem är att man är lika mycket värda - din tid är lika viktig som mannen framför och kvinnan bakom.
Utan en kö så skulle total anarki råda och du kan ju försöka föreställa dig hur rolig en halvtimme på Ica skulle vara då. Däremot så kan man se andra lösningar som skapar mindre frustration och som ökar på både service och tillgänglighet. Dagens teknik har möjliggjort andra lösningar som går att använda och som är till gagn för alla parter.
Ta bara bokningssystem på exempelvis flygplatser. Numera är det en enkel match att checka in och få sina biljetter utskrivna innan man ställer sig i kö för att nå sin gate. För bara några år sedan så var även det en sak som krävde personlig service och - just det - en kö. Det gör att personalkostnader minskar och det gör resan enklare för en resenär som, i och med detta, slipper vara på plats så extremt lång tid innan utan kan maximera tiden på ett tydligare sätt.
Samma princip har numera också anammats av flera hotell som investerat i nya bokningssystem. Dessa innebär att man som gäst kan checka in så fort man klivit ur planet. Ett nytt bokningssystem för hotell innebär att man sköter sin in- och utcheckning via dator, telefon eller surfplatta och att man genom samma verktyg även betalar för sig.
Det är en modell, en annan handlar om terminaler i anslutning till hotellet man valt. En speciell station - som påminner om de du ser på exempelvis en flygplats - ger dig en möjlighet att checka in direkt vid ankomst till hotellet. Visst, i teorin ger en sådan station en viss risk för köbildning - men då ska man även veta att det A) handlar om fler än en enda station och B) det ungefär tar en minut att checka in- och ut.
Ett nytt bokningssystem för hotell är lättnavigerat, det finns på flera olika språk och således så spelar det ingen roll var i världen du befinner dig - du kan använda det på exakt samma sätt. Många ser system som dessa ur ett felaktigt perspektiv och menar på att kundkontakten och servicen blir lidande. Som gäst på ett hotell så är man van vid en viss typ av standard och man är van vid att alltid kunna komma i kontakt med en människa.
Det är inte så att all personal försvinner. Det är snarare så att de som arbetar kan lägga ner mer tid på att hjälpa gästerna till en ännu bättre upplevelse och ge ännu lite bättre service inom alla andra områden. En lång, ringlande kö vid in- och utcheckning må vara frustrerande för dig som gäst - men den är ännu värre för den som arbetar bakom disken.